2012 bliver året, hvor folk slukker for det ligegyldige. Og så vil der begynde at ske underlige ting. Gonzo-journalistikkens far, Hunter Thompson, efter¬lod sig et fedt citat ”when the going get’s weird the weird turn pro”. Jagten på mening er årtiets store trend. I vores velfærdsmaver rumler det store sultne ”hvorfor”, og de hjerter, der stadig ikke er kørt kolde i kapitalismens kølvand, er efterhånden ved at være trætte af standardsvar om omsætning, markedsandele, vækst og produktivitet. Man ændrer sig ikke, før man er blevet træt nok af det, man sidder i, siger psykologerne. Og den træthed vil i 2012 begynde at nå en kritisk masse. Vi vil se masser af mennesker, samt både private og offentlige organisationer, der ændrer retning, begynder at eksperimentere og åbne op for det originale, og som af det stadigt mere ramponerede mainstream Danmark vil blive set som ”weird”. Folk, der står af ræset, unge der ikke vil have kørekort, seniorer der smider golfkøllerne til fordel for samfundsgavnlige formål. Det bliver året, hvor de omsorgsfulde fællesskaber begynder at kunne ses og mærkes, og det bliver tiden, hvor familie og venner begynder at blive mere vigtigt end karriere og store visioner. Om 10 år vil det være noget af det, der virkeligt har ændret Danmark til det bedre. Men i 2012 vil man i det offentlige rum stadig se det som underligt og skræmmende, at folk faktisk godt kan finde ud af at indrette det gode liv på deres egne vilkår – og at politikere, medier og virksomheder ikke ejer deres målgruppe, men at de i stigende grad må indse, at de egentlig bare er en god bh: Man skal løfte og støtte de rigtige steder, men ikke ses eller gøre sig yderligere bemærket.

Læs også de andre bud på 2012 her:

Bud #1: Af Poul Erik Jakobsen – Vi må vænne os til den ”nye normal” i 2012
Bud #2: Af Per Brændgaard – Sundhed og sanselighed i 2012
Bud #3: Af Lars Tvede – Smalhals og politisk polarisering i 2012
Bud #4: Af Ole E. Andersen – Reklame, kommunikation og medier i 2012
Bud #5: Mads Arlien-Søborg – Funktionelt og rationelt design
Bud #6: Af Jakob Søndergaard – Konsolidering i alle brancher
Bud #7: Af Anette Fisker – Kampen mellem det nye og det kendte inden for mode og design
Bud #8: Af Louise Byg Kongsholm – Et ændret butiksbillede i 2012
Bud #9: Af Ann Lehmann Erichsen – Tænksomt forbrug i stedet for tankeløst forbrug
Bud #10: Af Anne Skare – Flugten fra mainstream og jagten på mening
Bud #11: Johannes Andersen – Vi sunder os
Bud #12: Soulaima Gourani – 2012 bliver på mange måder et år, som vi kender det fra 2011