2012 bliver på mange måder et år, som vi kender det fra 2011. Tendensen vil være en forlængelse af følgende hovedtendenser:

1. Selektivt og lokalt forbrug: Hvis jeg skal vælge to ord, som skal indramme 2012, bliver det ”selektivt og lokalt”. På person- og individniveau vil vi i høj grad bemærke, at den ganske almindelige forbruger fortsat finder tryghed i nærhed. Det kommer til udtryk ved, at forbrugeren i stigende grad støtter og køber varer fra den lokale butik eller gårdbutik, går på den lokale cafe eller begynder at handle nationalt producerede varer (danske). Denne adfærd bunder i, at der er så meget, forbrugeren ikke kan gøre noget ved, og derfor gør han noget der, hvor han kan. Vi vil også opleve en fortsættelse af ”less is more”. Ganske som det har været igennem de sidste tre år, bliver det i 2012 fortsat ikke smart eller fancy at overforbruge. Det er in at være selektiv. Det er ikke lig med, at man ikke må være med på moden eller ikke må eje det nyeste it- udstyr. Man kan få ”tilgivelse”, hvis man samtidig er kvalitetsbevidst, miljøbevidst, frivillig i den lokale fritid- eller sportsklub, i den lokale lektiecafe eller andet.

2. Ny forretningsmodeller: Også i 2012 vil vi se danske virksomheder kæmpe med at skabe sorte tal eller ændre kursen så de rammer de rigtige trends. Nogle vil lykkes, mens andre stadig vil være afventende og håbe på, at vi kommer tilbage til det glade år 2007. Der er dog en del virksomheder, som ikke har forstået, at vi er på vej videre i en ændret verden, og at vi ikke kommer tilbage til noget, der har været, og som derfor formentlig heller ikke vil overleve 2012. Vi vil se mange nye forretningsprincipper og forretningsmodeller, hvoraf nogle vil være baseret på forskellige varianter af crowdsourcing og større involvering fra kunderne og borgerne.

3. Faldende tillid til organisationer: Danskerne er som udgangspunkt et trygt folk! Men de læser i stigende grad om vold, overfald, om EU-problemer og politikere med dalende moral og snøvsen de forkerte steder. Det påvirker alt sammen danskernes i forvejen faldende tillid til organisationer, institutioner og organisationer i negativ retning. Tillid bliver derfor også i 2012 én af de mest knappe ressourcer. De fleste virksomheder vil søsætte kampagner og initiativer, som har til formål at genetablere eller styrke virksomhedens forbrugertillid).

4. Forbrugerdanmark vs. ”Bonus Pater Danmark”: Borgeren og ”forbrugerdanmark” vil også i 2012 være trætte af ledere, topchefer og politikere, der hyler op om bæredygtighed og omsorg og solidaritet, mens de bor i kæmpekasser på Nordsjælland, kører i store biler eller flyver verden rundt på 1. klasse. ”Bonus Pater Danmark ”(den gode danske familiefar) vil i stigende grad belønne virksomheden med den autentiske stil, der afspejler anti-grådighed, autenticitet og ansvar. Derfor er det slut med smarte CSR profiler – kunderne og borgeren vil se ægte, autentisk engagement – gerne lokalt forankret.”

Læs også de andre bud på 2012 her:

Bud #1: Af Poul Erik Jakobsen – Vi må vænne os til den ”nye normal” i 2012
Bud #2: Af Per Brændgaard – Sundhed og sanselighed i 2012
Bud #3: Af Lars Tvede – Smalhals og politisk polarisering i 2012
Bud #4: Af Ole E. Andersen – Reklame, kommunikation og medier i 2012
Bud #5: Mads Arlien-Søborg – Funktionelt og rationelt design
Bud #6: Af Jakob Søndergaard – Konsolidering i alle brancher
Bud #7: Af Anette Fisker – Kampen mellem det nye og det kendte inden for mode og design
Bud #8: Af Louise Byg Kongsholm – Et ændret butiksbillede i 2012
Bud #9: Af Ann Lehmann Erichsen – Tænksomt forbrug i stedet for tankeløst forbrug
Bud #10: Af Anne Skare – Flugten fra mainstream og jagten på mening
Bud #11: Johannes Andersen – Vi sunder os
Bud #12: Soulaima Gourani – 2012 bliver på mange måder et år, som vi kender det fra 2011