I marketingverdenen gælder det om at være foran trends og kunne forudse, hvad der kommer til at rykke hos forbrugerne – selvfølgelig før konkurrenterne finder ud af det. Her får du 11 bud på, hvad der bliver interessant at holde øje med rent marketingmæssigt det kommende år.

1) Gennemsigtighed vil blive det vigtigste værktøj for markedsføring
Forbrugerne kommer til at fortsætte med at udøve magt og indflydelse.

2) CMOs vil blive Chief Simplifier Officers
De fleste virksomheder skaber kompleksitet, selv som selve landskabet er ved at blive mere kompleks.

3) Vi vil blive vidne til fremkomsten af marketingteknologer
Alt for mange virksomheder tænker i digital markedsføring. I stedet bør de tænke i markedsføring i en digital verden.

4) Vinderne vil være dygtige til agility marketing
Sociale medier har skabt en ny og mere undvigende forbruger med kortsigtet tænkning.

5) Mediebureauer vil føre an
Mediebureauer er blevet bygget til at give snævre medieanbefalinger. Men i dag er kreativitet valutaen i en effektiv medieplacering.

6) Latinamerikanske bureauer vil være mainstream i USA
Latinamerikanere udgør 17 procent af befolkningen i USA. Deres købekraft overstiger 1000 milliarder dollars. 2015 bliver året, hvor marketingfolk vil stoppe marginaliseringen af latinamerikanske bureauer.

7) Marketing vil skifte fra globalisering til personalisering
I dag er verden er mere forbundet end nogensinde på grund af teknologien, men markedsføring bliver mere regionaliseret, mere lokaliseret og mere individualiseret, da forbrugerne siger fra over for homogenisering.

8) Indkøb vil blive mere kraftfuld
Virksomhederne vil fortsætte med at opretholde en forsigtig økonomisk holdning, og markedsføringindkøb vil fortsætte imod tendensen om større ansvarlighed og gennemsigtighed.

9) Der vil være et stigende fokus på intern kommunikation
Virksomhederne vil blive fokuseret på den interne kommunikation som et stærkt markedsføringsaktiv.

10) Holdingselskaber vil begynde afhænde aktiver
De bureauer, der stadig klæber til den forældede tv-model, bliver mere modne.

11) Økonomien i marketing i en digital verden vil udfordre marketingfolk.
Fordi intelligent indhold skal være en naturlig del af den digitale kanal, der når ud til publikum, er den største udfordring for marketingfolk, hvordan man kan skalere indholdet på en økonomisk måde.

Kilde: Forbes