Det lykkes en gang imellem at sætte ord på de skred, der sker i tendenserne og som præger vort samfund og livsstil.


Ofte kan enkelte velvalgte og heldige ord fortælle en fantastisk historie, som alternativt ville have fyldt flere hundrede sider.
Ovenstående tre ord hører til i kategorien af gode ord. Det er tre ord, der fortæller en historie om de seneste 20 år i det meste af den vestlige verden.
Prestige fortæller historien om, hvad der var populært i 90’erne endda med vinkler helt tilbage til 80’erne.
Klassisk luksus, ting, der var særlige og gjorde os specielle eller signalerede, at vi var først med på noderne.
Masstige er et ord, der blev opfundet af trendanalytikeren David Shah fra Holland i begyndelsen af 00’erne. Det var et begreb, der fortalte om masserne i samfundet – at middelklassen nu havde fået adgang til at smage en smule af ”old luxury”. De havde via penge eller lånemuligheder fået adgang til at opleve, hvad der tidligere var forbeholdt de rigtigt rige.
Men som de fleste ved, så kom der lige en krise forbi, og middelklassen fik kolde fødder og gæld. De trak følehornene til sig, og det store værdiskred kom snigende gennem 2008-2010. Dømt ude var egoisme, individualitet og oplevelsen af ”gammel luksus”, fysiske prestige-varer, brands, braller og blær. Nu handlede det om basale menneskelige værdier og value for money. Derfor ordet vastige.

Tre ord
De tre ord fortæller på mange måder om 20 års værdi- og præferenceskift med store påvirkninger af retail, konsumering, stil, design og hvad, der opfattes som politisk korrekt og forkert. Hvad bliver det næste? For ovenstående begreber lyder jo fornuftige som forklaringer og prædikater på tiden, der var, og tiden, der er. Der er mange bud – men vastige vil indtil videre holde godt fast om både pengepung, lyster og drømme om det gode liv. Traditionelt vil vi, med reaktionsteorien in mente, forvente, at vi atter kommer til at svinge os i forbrugslianerne og svælge os i luksus.
Men luksus forandrer sig hastigt i disse år. Fra det materielle til det immaterielle. Fra ting og sager til eksempelvis jagten på tryghed, sikkerhed, natur, kultur og stilhed.
Måske bliver det næste ord KVASTIGE. At kvalitet bliver det nye kodeord. Men der er mange bud.

Andre læste også:

Book et foredrag med Poul Erik Jakobsen

Tiden: Krisen er forbi. Accepter ”ny normal”