Innovative digitale projekter, der arbejder med at oversætte menneskelige følelser til data, spirer over hele verden. Dette voksende felt for såkaldt ’emotionel data’ bliver udforsket og anvendt i udviklingen af alt fra mindfulness-apps, over intelligente digitale assistenter til designer-wearables.

Af Thomas Bjørnsten

Fra fysisk fitness til mental wellness
Som bekendt dataregistreres og analyseres vores digitale adfærd konstant. Og mens mange måske er lidt skeptiske over for ’yes’-knappen, der godkender Googles eller Facebooks seneste persondata-politik, så eksisterer der fortsat en stærk ’Quantified Self’-trend, hvor folk meget selvbevidst registrerer (næsten) alt, hvad de foretager sig.

Med Quantified Self-bevægelsen åbnede der sig samtidig et nyt marked for fitness og aktivitetstrackere med en producent som Fitbit i spidsen. Men hvor Quantified Self primært har fokus på den fysiske fitness, ser man nu ogs

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.