Følelser er ofte knyttet til sanseoplevelser. Duften af bål og nyslået græs kan vække følelser fra barndommen og hensætte én i en ubekymret og let stemning. Fornemmelsen af nyvasket sengetøj, der er blevet lettere stift af at lufttørre langsomt udendørs og den duft af frisk luft, der hænger i tekstilet, kan vække følelsen af hjemlighed.

Søger man som designer at etablere et følelsesmæssigt bånd mellem sit designobjekt og modtageren eller brugeren, kan det derfor være hensigtsmæssigt at indarbejde sanseoplevelser – og gerne en variation af sådanne. Der tales inden for designforskningen om Emotional Design og Emotionally Durable Design. Hermed lægges der vægt på værdien i at søge at designe et følelsesbaseret subjekt-objekt bånd, idet et sådant kan danne et fundament for objekt-holdbarhed og lang levetid.

Vi er generelt mindre tilbøjelige til at skille os af med ting, som vi er følelsesmæssigt knyttet til; sådanne ting kunne være

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.