Trendekspert Mads Arlien-Søborg giver sit bud på tre trends, der vil præge hotelindustrien de kommende år. Læs også om ’The Lobby – A hotel experience’, som var et stemningsfyldt nyt hotelkoncept på årets Foodexpo-messe i Herning.

Hospitality-sektionen er under hastig forandring i disse år. Trendforsker Mads Arlien-Søborg peger på tre interessante tendenser, som vil komme til at præge hotelindustrien de kommende år.

  1. Unikke oplevelser
    ”En af de store tendenser er, at hoteller skal skabe unikke oplevelser, hvor vi bevæger os fra væk at kigge på hvor mange stjerner et hotel har. Vi vil se en opblomstring af hoteller, som er bygget op som kunstneriske installationer med kunstgallerier og udstillingsobjekter. Derudover vil flere hoteller være et udtryk for politiske manifestationer, hvor der lægges op til dialog og debat om samfundsrelaterede emner.”
  2. Hybridoplevelse
    ”En anden tendens, som vil blive fremtrædende de kommende år, er, at mange hoteller forsøger at skabe en hybrid, hvor man inddrager forskellige elementer i opbygningen af hotellet. Flere hoteller vil således blive skabt ud fra et holistisk syn, hvor der skabes en helhedsoplevelser, som blandt andet giver gæsterne mulighed for at købe møblerne på hotellet.”
  3. Den gode service
    ”En tredje tendens inden for hotelkoncepter er, at der vil komme fokus på det, der ligger i betegnelsen hospitality, nemlig service. Den gode service vil igen blive eftertragtet. Gennem de senere års stigende digitalisering, efterspørger forbrugeren i stigende grad den menneskelige interaktion face-to-face og selve mødet.”

Foodexpo-messen – ’The Lobby – A hotel experience’
”Tanken bag hotelkonceptet The Lobby er, at hoteller fremover skal kunne tilbyde unikke oplevelser. Antallet af stjerner og materiel luksus har ikke længere førsteprioritet. Fremtidens hoteller vil først og fremmest blive målt på deres unikke koncept,” lyder vurderingen fra trendekspert Mads Arlien-Søborg, som har kurateret hotelkonceptet på Foodexpo-messen.

The Lobby bød på en række spændende interiør- og møbeludstillere samt inspirerende foredragsholdere, som alle bidrog med input til trends og kreative designprocesser i forhold til at udfordre den traditionelle tankegang for hotelkoncepter.

”Hele hotelindustrien har bevæget sig væk fra at være store kæder med copy/paste-lignende hoteller til at være unikke hoteller med fokus på det originale frem for det materielle. Der er sket en transformation, som gør, at det i dag handler om at fremelske unikke oplevelser for gæsterne,” forklarer Mads Arlien-Søborg.

Foto: pej gruppen | Foodexpo-messen

 

Menu satser på kontraktmarkedet
Det danske designbrand Menu var blandt udstillerne i The Lobby, og her er kontraktmarkeret – hvori hospitality-sektoren indgår – er et stort fokusområde

”Hele hospitality-sektoren giver os mulighed for at ramme forbrugeren på en helt anden måde, da produkterne indgår i inspirerende universer, hvor der er mulighed for at gå på opdagelse i forskellige brands, som er sat sammen, så de komplementerer hinanden,” fortæller Emil Heegaard, som er Sales Executive hos Menu og fortsætter:

”Når man arbejder med kontraktmarkedet, kommer man i kontakt med flere typer mennesker, hvilket betyder, at der skal være noget for enhver smag. Produkterne fra Menu har et rent og enkelt design i klassiske farveskalaer, som gør det nemt at sammensætte dem med andre brands i forskellige sammenhænge, og netop derfor oplever vi stor efterspørgsmål inden for kontraktmarkedet,” forklarer Emil Heegaard.

Hos Menu arbejder de meget med størrelserne på møblerne i forhold til kontraktmarkedet, da der måske ikke er plads til en stor loungestol på et lille hotelværelse. Derudover stilles der store krav til holdbarhed og robusthed på produkterne, hvilket det danske designbrand er meget bevidst om.

”For Menu er det et vigtigt parameter at skabe produkter i ærlige materialer med en lang levetid såsom sten og træ, hvilket passer godt til kontraktmarkedet, hvor der er stor slitage på produkterne. Det betyder også, at de tests, som vi foretager på blandt andet tekstiler og lædertyper skal være 100 procent i orden,” lyder det fra Emil Heegaard.

Foto: pej gruppen | Menu

 

Kontraktmarkedet er centralt for Gubi
Kontraktmarkedet spiller også en vigtig rolle for det danske designbrand Gubi, da hospitality-sektoren har udviklet sig markant i de senere år.

”Det har faktisk ikke være en bevidst strategi, at kontraktmarkedet er blevet et kæmpe fokusområde for Gubi, men udviklingen har gjort, at det i dag er en meget central del af vores forretning,” siger Heidi Christine Børresen, som er Regional Sales Manager hos Gubi.

Alle produkterne i Gubis store sortiment er håndplukket af ejeren af designbrandet, Jacob Gubi, og de er alle udvalgt, fordi de vækker en følelse. Derfor er der heller ikke nogen produkter, der bliver sat i produktion, som ikke er blevet blåstemplet af Jacob Gubi.

”Hos Gubi lancerer vi ikke bare nye produkter, fordi de lige vil passe ind i en bestemt trend, da de alle er særligt udvalgt af Jacob Gubi. Men vi må konstatere, at vi rammer en tendens i hospitality-sektoren, hvor indretningen på hoteller skal give gæsterne følelsen af at være i hjemlige omgivelser. De bløde, venlige og imødekommende møbler fra Gubi skaber hygge og får gæsterne til at glemme, at de ikke er derhjemme, men befinder sig på et hotel,” forklarer Heidi Christine Børresen.

Gubis produktbilleder er derfor også taget i et privat hjem, da de lige så vel kunne afspejle indretningen i en suite på et hotel.

”Vi tager udgangspunkt i vores eksisterende produkter, når vi arbejder med kontraktmarkedet, men vi laver dog også customized løsninger, hvis en kunde ønsker et produkt i en helt bestemt farve. Eksempelvis har vi lavet vores Gubi chair i en specialfarve til Emmerys-kæden.”

Foto: pej gruppen | Gubi