Arbejder man med branding, marketing, pr eller andre former for kommunikation, er det værd at holde øje med udviklingen inden for medier.

I går stillede vi skarpt på kulturen, og hvordan den kan være nyttig, når kreativiteten skal boostes. I dag kigger vi nærmere på, hvad der sker inden for udviklingen af nye medier med trendnavigationsværktøjet pej explorer.

Nye former for medier vinder frem og giver bud på, hvordan formidlingen af vigtige budskaber kan klares. Et eksempel er det utraditionelle nyhedsmedie Zetland, som gør op med sensationsjournalistikken og fokuserer på den grundige og kvalitative historiefortælling gennem lange og velfortalte featurehistorier om alt fra pop til politik. Mediet er kun for betalende medlemmer, men garanterer kvalitet og ingen forstyrrende reklamer. Fra starten omtalte Zetland sine abonnenter som medlemmer, som på grund af en meget vellykket Kickstarter-kampagne har en stor del af æren for, at mediet overhovedet eksisterer. Zetland kombinerer daglige nyheder med live-events af mere kulturel karakter og saloner, hvor medlemmerne har mulighed for at blive hørt, når tidens vigtigste historier tages op og diskuteres.

Inden for det mere teknologiske aspekt af udviklingen ser vi flere og flere kombinerede spil- og læringsplatforme såsom Books & Magic og Osmo. De interaktive apps, der alle kan bruges via smartphone eller tablet har til formål at styrke børns kreativitet og tekniske kunnen, samtidig med at de også har den taktile leg med sig. Som det var tilfældet med Zetland, er kodeordet også kvalitet, når det kommer til medier til børn, ligesom nye fritidsinteresser afspejler det moderne, digitale samfund – dine børn kan for eksempel gå til kodning hos Coding Pirates. Medier er blevet en vigtig og integreret del af vores samfund, og derfor skal både teknologien og indholdet være af høj kvalitet, før forbrugerne bider på.