Vendinger som ’Den rådne banan’ og ’Udkantsdanmark’ har skabt en negativ retorik og en lang række fordomme om de danskere, som er bosat i det yderste af Danmark. En ny undersøgelse går tæt på 1,4 millioner købestærke forkantsdanskere, som tæller storforbrugere i kategorier som for eksempel teknologi og børnetøj.

Vidste du, at udkantsdanskeren i gennemsnit har næsten 200 kroner mere til rådighed om måneden end den gennemsnitlige byboer? Og at de danskere, der bor i yderområderne, i gennemsnit er dem, som bruger flest penge på elektronik? Nå ikke? Her kommer en anden fun fact: Det er også denne målgruppe, der er villig til at køre længst for at få de rigtige produkter (og gerne til den rigtige pris). Samtidig er det en målgruppe, der reagerer rigtig godt på annoncering.

Vi har altså at gøre med en målgruppe, der måske ikke gør meget væsen ud af sig, men som faktisk kan være en guldgrube, hvis man formår at ramme dem helt rigt

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.