I fremtiden er vi nødt til at stige af den hest, der er sadlet til jagten på den ultimative sandhed om forbrugeren og i stedet stile efter livsstilsfællesskaber, interesser og værdier – også kaldet postdemografisk segmentering.

 

Segmenteringens væsen er interessant. Jagten på den endegyldige sandhed om forbrugeren og dennes holdninger, adfærd, vaner og påvirkelighed ligger dybt forankret i enhver, der beskæftiger sig med udvikling og markedsføring. Jagten på sandheden er gået fra simple modeller med få segmenter til de senere år at handle om en-til-en-genkendelse af den enkelte forbruger på tværs af kanaler og medier. Big data er ’big bucks’ – specielt for dem, der mener at kunne finde frem til sandheden. Men big data er også ’big complexity’ – og så misser man selve essensen i segmenteringen; simplicitet og h

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.