Chancen for, at du fanger dig selv med indkøbskurven fuld af varer med navne som Vores, Princip, First Price, Xtra, Budget eller Änglamark har aldrig været større. Andelen af varer produceret og markedsført som private label har vokset sig rekordstor i hele Skandinavien og er i fortsat vækst.

Af Susanne Juhl

Der snakkes om forbrugerens magt, men private label er skabt i kulissen af detailister for at optimere fortjeneste og uafhængighed. Udviklingen har ikke kun været voldsom på fødevareområdet, men også inden for en række andre vare-kategorier og brancher fylder forhandlernes egne mærker historisk meget.

pej gruppen har udarbejdet en omfattende rapport om private label anno 2015, der giver en status over markedssituationen her og nu, men som samtidig fokuserer på, hvordan udviklingen bliver de kommende fem år. Denne artikel er et uddrag og præsenterer nogle af konklusionerne fra rapporten, der er udkommet i efteråret 2015.

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.