Med liveshopping direkte fra vinkælderen hos udvalgte europæiske vinhuse giver Kjær & Sommerfeldt indholdspræget og unik viden til kunderne.

Mads Stensgaard, som er CEO hos Kjær & Sommerfeldt giver her et indblik i, hvordan virksomheden bruger liveshopping til at formidle relevant viden og få en meget personlig kontakt til en meget større målgruppe.

Hvornår introducerede I liveshopping?
Vi startede op med liveshopping i september 2022. Hos Kjær & Sommerfeldt ønsker vi at have en position som markedets førende online vinrådgiver, og derfor synes vi, at liveshopping passede godt ind. Mange aktører har pris som deres primære positionering, men vi vil gerne være mere indholdspræget, og derfor vægter vi indhold højere end pris.

Hvorfor I har valgt at arbejde med liveshopping?
Vi blev introduceret til konceptet og gjorde os de første tanker i april 2022, men det var vigtigt for os at forberede os ordentligt, før vi gik i gang. Ligesom alt andet vi gør, har vi fokus på høj kvalitet, og derfor har vi lagt mange ressourcer og kræfter bag vores liveshopping-setup. Da vi lancerede det, valgte vi at gøre noget ekstraordinært. Vi tog nemlig ud til vores producenter, hvor vi i tre dage sendte direkte fra vinkælderen i Bourgogne. Efterfølgende besøgte vi vores producenter i Tyskland, hvor vi gentog succesen med at sende live.

Hvordan har kunderne taget imod jeres liveshopping-tiltag?
Vores kunder har taget supergodt imod ’K&S Live’, som vi kalder vores liveshopping-setup. De er meget begejstrede, og de føler virkelig, at de får brugbart indhold. Vin er et produkt med masser af historie og viden, og derfor er der ofte også en stor passion hos brugerne. Vores kunder vil gerne være klogere på vin, og derfor har vi udsendelser til både den nysgerrige vinnyder og til den kyndige vinconnaisseur. Med liveshopping kan vi både tiltrække, fastholde og understøtte den position, som vi gerne vil have.

Hvad har været de største udfordringer ved at arbejde med liveshopping?
Selvfølgelig har der været noget teknik, som vi skulle have styr på, men det har været rimelig simpelt. Det er et levende medie, og det kræver en del ressourcer, hvis man vil lave det på et ordentligt niveau, fordi det på mange måder minder om tv-produktion. Samtidig kræver det tålmodighed, da man ikke kan forvente, at man buldrer afsted fra dag et Det er noget, som man bygger op over tid, og det kræver en vis økonomisk formåen. Men vi bliver ved med at arbejde med konceptet, da vi ser det som en helhed, ligesom alt det andet vi laver i forhold til den overordnede markedsføring af Kjær & Sommerfeldt.

Hvad har været de største gevinster ved at arbejde med liveshopping?
Vores liveshopping har givet et rigtig fint salg og en virkelig god interaktion med de mange tusinde, der ser med. Det giver os mulighed for at få en superfin dialog, hvor vi hurtigt kan svare på kundernes spørgsmål. Vi kan have 40 til vinsmagning på Gammel Mønt i København, men vi kan have 10.000 med til vinsmagning, når vi afholder vores liveshopping. Det giver os således muligheden for at få en meget personlig kontakt til en meget større kundegruppe.

Hvordan har liveshopping været med til at udvikle jeres forretning?
Jeg købte Kjær & Sommerfelt i 2008 sammen med to investorer og en række medarbejdere, og vi har haft en ret god og konstant udvikling i de sidste 14 år. Vi har hele tiden forsøgt at nå nye niveauer, og selvom virksomheden er 150 år gammel, så bliver vi ved med at udvikle vores forretning. Vores liveshopping er bare ét af mange nye tiltag, som vi har føjet til virksomheden i løbet af årene, og vi er enormt glade og stolte over vores nye liveshopping-setup. Og det er ikke kun kunderne, der har taget godt imod det. Vi har også fået rigtig god feedback fra vores leverandører. De synes, at det er spændende at være med, når vi sender live fra deres vinkælder, og vores liveshopping er således også med til at gøre os attraktive over for andre leverandører.

Er liveshopping er område, som I vil komme til at fokusere mere på fremadrettet?
Vi vil helt klart fortsætte med at udvikle vores liveshopping-koncept. Selvom det er et simpelt medie, så kræver det ressourcer, hvis skal man gøre det ordentligt, og hvis man vil lave noget, der er meget indholdspræget. Fos os er liveshopping en brik i det store spil. Det er ikke en ’quick win’ på den korte bane, men det skal spille sammen med alt det andet, som man laver, på den lange bane.

Denne artikel har været bragt i Retail Mega Mag 2

Foto: Unsplash