Hvad har grød, badetøfler og helt almindelige mennesker i reklamer til fælles? De er en afspejling af, at vi hylder det normale og ordinære, som derfor løfter sig til noget ganske særligt. Der har gennem de seneste årtier på ingen måde været prestige i at være ganske almindelig. Tværtimod. For normal rimer på uoriginal, og almindelig på kedelig. At være ordinær har ej heller været foreneligt med den fremherskende dyrkelse af individualismen, hvor det unikke, enestående og usædvanlige er idealet. Men krisen har fået os til at fremstå i et mere ærligt lys, hvor facaderne falder, og lagene skrælles af det iscenesatte liv. Det afspejler sig i tidens tendenser inden for mode, design, fødevarer og markedsføring, hvor det ekstra ordinære kommer til at fremstå som noget ekstraordinært.

Af Heidi Nielsen

Projekt perfekt
Gennem lang tid har overliggeren for det normale været placeret ekstremt højt. Så højt at det perfekte ef

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.