Verden er blevet digital. Vi er storforbrugere af sociale medier, apps og andre digitale platforme, og mange af os skaber selv onlineindhold på arbejdet og i fritiden. Det hele skaber store mængder af data, og det skaber også nye udfordringer. At eje data om befolkningen er blevet en endnu større industri. For de, der ønsker at hamstre data, er der to veje at vælge. Som i Star Wars kan man være helt eller skurk. Ved du, hvilken side du selv er på?

Af Trine Falbe og Martin Michael Frederiksen

Når en ko fra Kobe får øl og massage, er det ikke for at give koen et godt liv. Det er for at sælge koen som ekstra dyre bøffer.

Når sociale medier har kælet ekstra længe for brugsoplevelsen og skabt et univers, man let bliver hængende i, er det ikke for at gøre dig gladere. De gode brugsoplevelser får dig til at komme tilbage ofte og dele både platformen og dit selvproducerede indhold med andre.

Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinte

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.