Alt for megen nyhedsjournalistik er blevet fordummende og forfladigende. Og den bliver produceret gennem slidte linser; ridsede og fedtede af snæversyn og vanetænkning. Det er tid til at pudse de redaktionelle briller og i stedet fokusere på at skabe konstruktive nyheder.

”En historie, som ingen bliver sure over, er reklame.”
Sådan lød ordene fra læreren, da jeg startede på Journalisthøjskolen i starten af 1980’erne. Det lød sejt, syntes vi. En god historie var en dårlig historie, måtte vi forstå. Og alle, der brokkede sig over den logik, var bare ude på gratis omtale. Kritik var en omgangsform og en livsfilosofi. Den, der kritiserede, var klogere end de andre. En rigtig nyhed skulle vinkles på en konflikt, et drama, en skurk eller et offer. Og for ikke at kede skulle historien formidles kort, kantet og uden for

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.