CSR-arbejdet i private og offentlige virksomheder praktiseres efter normer og principper, som har rod i gamle dogmer og reelt ikke rummer svar på verdens udfordringer.

Af Dan Prangsgaard

Den moderne æra for CSR – organisationers sociale ansvarlighed – startede sandsynligvis i 1953, da den amerikanske forretningsmand Howard Bowen udgav sin trendsættende bog om social ansvarlighed hos forretningsmanden, hvori han stillede det retoriske spørgsmål, hvilket ansvar en forretningsmand havde til samfundet.

Siden da har CSR udviklet sig til en lang række miljømæssige, sociale og filantropiske aktiviteter, der dagligt udspiller sig i private og offentlige virksomheder over hele kloden. Listen over CSR-initiativer er næsten uendelig og rummer tiltag, som spænder fra overfladiske og irrelevante til de, som forandrer måden, hvorpå virksomheder indgår i de samfund, hvor de driver forretning. For det meste fokuserer virksomhedernes CSR-initiativer på handling

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.