Intet er, som det plejer, og det kommer til at fortsætte i 2024. Derfor er der brug for et godt kompas til at navigere efter i det kommende år.
Hele verden har slået uforudsigelige kolbøtter i de seneste år, og derfor kan det være vanskeligt at forudsige, hvad det kommende år kommer til at byde på. Her kan indsigt i trends og adfærd samt mønstergenkendelse i krisetider være med til at sætte retningen på både kort og lang sigt.
I historiebøgerne vil årene 2020-2025 blive beskrevet med begreber som ’permacrisis’ og ’polycrisis’, der definerer vedvarende krise, og 2024 kommer således til at kræve stor omstillingsparathed. Samfundet er præget af liminalitet. Det betyder, at der stadig er nogle, der sidder fast i de gamle rutiner, mens andre viser mod og tænker ud af boksen.
I 2024 vil vi fortsat være i krisemode, og det betyder, at pris vil være et afgørende parameter for forbrugerne. Hverdagen skal optimeres, og derfor er mådehold for alvor kommet på mode. Affordability bliver et nøgleord i 2024, og tidsånden tilsiger, at man som virksomhed bør holde det simpelt og fokusere på produkt, funktionalitet og selvfølgelig pris.
Bliv klar til 2024 på kun 3 timer
På pej gruppens årlige Kick Off-seminar er der netop fokus på tidsånden for det kommende år. Udgangspunktet er altid de nyeste analyser af værdier og handlinger samt konkret forbrugeradfærd, og alle deltagere får præsenteret og efterfølgende tilsendt til en lang række kuraterede rapporter, der stiller skarpt på udviklingen det kommende år.
Seminaret byder også på en præsentation af, hvilke farver og tendenser der bliver fremtrædende i 2024, ligesom der er spændende videoindslag med de tre eksperter Jacob Holst Mouritzen, Julie Daugaard og Anne Skare Nielsen, som kommer med hver deres på bud på, hvad de tror vil blive kendetegnende for 2024.
Alle abonnenter på TID & tendenser kan deltage gratis på Kick Off-seminaret. Klaus Bøje Christiansen, som er CEO hos virksomheden By Basics, var blandt deltagerne på det første af i alt seks seminarer, som pej gruppen afholder i december og januar:
”Kick Off omfavner en masse nyttig viden, som jeg virkelig kan bruge i mit arbejde. Det er fantastisk planlagt, har en god tidsramme, dygtige foredragsholdere og er spækket med både informative tal og samfundsrelevante informationer,” lyder det fra Klaus Bøje Christiansen.
Som virksomhed er der masser af viden og inspiration at hente. Det er både de store penselstrøg og de små detaljer, der belyses på det intense 3-timers seminar, og deltagerne får en tydelig retning for det kommende år.