Den danske tæppeproducent Egetæpper tænker på mere end den økonomiske bundlinje, når virksomheden skal gøre sit regnskab op. Ifølge Dorthe Aaboe Kallestrup fra Egetæppers CSR-afdeling gennemsyrer bæredygtighed virksomhedens produkter, råvarer, fabrikken og medarbejderne.
pej gruppen har netop afholdt Trendkonference. En hel dag fyldt med oplæg og indsigt i trends og forskellige virksomheders arbejde med aktuelle tendenser. En af oplægsholderne var Dorthe Aaboe Kallestrup fra Egetæppers CSR-afdeling, som fortalte om virksomhedens arbejde med bæredygtighed og filosofien bag.
“Vi designer kvalitetstæpper med respekt for mennesker og miljø,” siger Dorthe Aaboe Kallestrup som indledning til sit oplæg om Egetæppers bæredygtighedsstrategi, og forsætter:
“Det er ikke bare noget vi siger, det er faktisk Egetæppers mision. Og det gennemsyrer hele virksomhedens tankegang.”
Til dagligt arbejder Dorthe Aaboe Kallestrup med bæredygtighed i Egetæppers CSR-afdeling og taler denne eftermiddag om bæredygtighed som et overordnet strategisk valg. Her kommer nogle af hendes pointer:
Læs også: Luksusbegrebet under forandring
1 | Produktet
Et af de første elementer, som Dorthe Aaboe Kallestrup tager fat på, er selve produktet. Hun påpeger, at det er vigtigt hele tiden at have det færdige produkt i baghovedet gennem hele arbejdet med bæredygtighed. Det er trods alt slutproduktet, som skal sælges. Hvis man ikke er i stand til at holde fokus på alle elementer i værdikæden, samt at kunne kommunikerer det ud, så nytter det ikke noget.
“Det er noget vi ved, men det er også noget kunderne ved. Og de stiller krav, og det er skide godt,” siger Dorthe Aaboe Kallestrup med henvisning til, at flere og flere kunder er opmærksomme på bæredygtighed, og at det derfor stiller større krav til virksomhedernes produkter og deres gennemsigtighed.
Læs også: Affaldsmaterialer bliver brugt som ressource
2 | Råvarerne
En af de vigtigste ting at have fokus på, når man snakker bæredygtighed, er ifølge Dorthe Aaboe Kallestrup råvarerne. Hos Egetæpper screener man alle leverandører og vurderer, om de befinder sig i lav- til højrisikoområder. Egetæpper kan ikke nå at besøge alle leverandører, men de leverandører som befinder sig i højrisikoområder, bliver undersøgt nærmere.
I følge Dorthe Aaboe Kallestrup handler det nemlig om at skabe en ‘win-win-situation’ i arbejdet med bæredygtighed – en slags synergispiral. Når man gør noget godt for miljøet, skaber man en god historie, som igen skaber mere opmærksomhed om bæredygtighedsarbejdet – og så kan man gøre det endnu bedre for miljøet.
Læs også: Arbejdsgiverne vælger sundhed fremfor kunst
3 | Fabrikken & medarbejderne
En ting, som mange glemmer, når der tales om bæredygtighed, er selve fabrikken samt medarbejderne. Hos Egetæpper har man tænkt bæredygtighed ind i begge dele.
Når de bygger nyt eller renoverer, så bliver hele bæredygtighedstanken indtænkt i selve byggeriet. Både når det gælder materialer, men også når det gælder genbrug af både varme og vand.
Ifølge Dorthe Aaboe Kallestrup handler bæredygtighed også om arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. Hos Egetæpper tilbyder man kurser til alle medarbejdere, så de kan forbedre deres generelle kompetencer. Det handler altså om at give medarbejderne mulighed for at udvikle sig, ikke kun i arbejdsøjemed, men også som mennesker.
En af de ting, som Egetæpper tilbyder deres ansatte, er, at de kan tage kurser i matematik og dansk – i arbejdstiden. Som Dorthe Aaboe Kallestrup udtrykker det, så kan det være med til at hjælpe medarbejderne med at give deres børn en hjælp med lektierne.
I næste uge bringer vi endnu en artikel fra Trendkonferencen 2018. Læs om, hvordan malingsproducenten Dyrup arbejder med farver og markedsføring.