Danskernes, og for den sags skyld det meste af Vesteuropas, forbrug ændrer sig i disse år. Andelen af forbruget, procentmæssigt efter skat, som har med mode, æstetik og design at gøre, er faldet støt de seneste 15 år, mest dog modeandelen. Forklaringen findes i den faldende fascinationskraft.

 

Den udvikling, som vi har set de seneste år, vil fortsætte frem mod 2025, måske endda med øget hastighed. Fordelingen af forbruget i de danske husholdninger vil ikke falde ud til designbranchernes fordel, især hvad angår modebranchen. Der er flere årsager. For det første er design- og modeprodukter blevet billigere at anskaffe. For det andet har andre brancher stjålet noget af den fascinationskraft, som design og mode sad tungt på op gennem efterkrigstiden og helt frem til globaliseringens start og udflytningen af produktion til blandt andet Fjernøsten.

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.