Kundeloyalitet kan opnås på mange andre måder end gennem evindelige fordele, tilbud, rabatter og mailkampagner. Tre ud af fire danske forbrugere er medlem af en kundeklub, og mange har efterhånden nået mæthedspunktet i forhold til strømmen af mails og sms’er med tilbud og fordele. Forbrugerne vil ses og høres, og så vil de føle sig unikke og inkluderede.

Stedet er cykelbrandet Raphas butik i New York, og her udspiller sig en scene, hvor en ny form for kunde­loyalitet kommer til udtryk.

Ind af døren kommer en ung mand med en racer­cykel. Han ser skarp ud – eller ’lirens’, som den danske cykellegende Brian Holm siger om det at have god stil inden for cykelsport. Som man ville binde sin hund uden for et supermarked, hænger rytteren sin cykel op på butikkens væg. Her er også en cafe og en gårdhave, hvor man kan slå sig ned – en tavle med tidspunkter vidner om, at der holdes forskel­lige cykelsportsrelaterede arrangementer i butikken. På

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.