Det debatteres jævnligt, at børn i stigende grad har indflydelse på familiens købsbeslutninger og derved bestemmer over forældrenes pengepung, men hvorfor, hvor meget og hvornår har børnene indflydelse? Det er spørgsmål, som er relevante for alle, der befinder sig inden for varer og ydelser, hvor børnene potentielt kan have indflydelse, da man derved kan stå i en situation, hvor man skal tilgodese både forældrenes og børnenes ønsker og behov, når man vil afsætte sit produkt.

Af Søren Vesterby

Pester power
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger kaldes på engelsk ’pester power’. På dansk kan det oversættes til ’plageri’, men fordi det ikke kun handler om børn, der plager, men mest af alt om børns indflydelse i familien, så er det engelske begreb mere retvisende; det handler simpelthen om børnenes magt i familien.

Mediebureauet Mediabrands gennemførte i 2015 en analyse blandt forældre i Dan

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.