Når medier beskriver udviklingen i vores madkultur, tager de ofte udgangspunkt i nye trends. Det er de samme trends, som supermarkeder og andre madprofessionelle lader sig inspirere af, når de skal finde på produktudvikling og nye marketingfortællinger. Udfordringen er, at vi glemmer at italesætte det eksisterende forbrug, og at fødevaresamtalen lukker sig i et kredsløb, der er meget langt fra forbrugernes virkelighed. Dermed bliver fortællingen om dansk madkultur snarere en fiktion, hvor de produkter, som nogle få trendsættere i byerne køber, fylder uforholdsmæssigt meget. 

Af Anne Glad

Historien om Claus Meyer er fortalt forfra og bagfra, men kender du historien om Victor B. Strand, der købte Toms og skabte successen? Den er bestemt ikke mindre interessant – og fylder noget mere i en dansk indkøbskurv.

Jeg bliver ofte brugt som perspek­tiverende kilde på mediernes his­torier om nye fødevaretendenser. Og jeg var efterhånden træ

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.