Læs online

Nyeste udgave af TID & tendenser

Tidsskriftet TID & tendenser udkommer fem gange årligt, og du kan læse artiklerne fra de trykte udgivelser online som en del af dit abonnement.

Indhold

TID & tendenser04 — 2025

SAMFUND

Vær beredt!

Tidsånden i 2025 er ifølge Johannes Andersen præget af kollektive forpligtelser, globale trusler og et samfund, hvor kontrol og forsvar vejer tungere end individuel frihed.

FREMTIDENS ARBEJDSLIV

Arbejdets forvandling – mellem mening, teknologi og menneskelighed

Fra overlevelse til selvrealisering. Joel Haviv, Lene Tanggard og Svend Brinkmann ser nærmere på, hvordan arbejdet gennem tiden har ændret karakter.

Nye rammer for arbejdslivet: Fællesskab, fleksibilitet og faser i forandring

Er arbejdslivet i opbrud – eller i opblomstring? Betina Liliendal og Lis Petersson mener, at vi bevæger os væk fra faste rammer mod større fleksibilitet.

Mødelagt – den sjove sandhed om seriøst effektive møder

Bastian Overgaard argumenterer for, at der er brug for et fundamentalt opgør med tidsrøvende mødevaner. Men det kræver en god portion mod.

AI

Omskolingsbølgen og nye jobfunktioner drevet af AI

AI er ikke længere science fiction, men en realitet, der omformer arbejdsmarkedet i et tempo, vi aldrig har set før. René Hjetting belyser udviklingen.

Det kreative potentiale i AI er stadig under udvikling

Generativ AI er blevet hverdag i danske bureauer, men hvordan har medarbejderne oplevet teknologiens indtog? Det undersøger Mikkel Meldgaard.

STRATEGI

Strategi i virkeligheden – når planer møder praksis

Susanne Juhl vurderer, at ’execution gap’ er grunden til, at de fleste strategier fejler – men også nøglen til at skabe følgeskab og resultater.

Strategi til tiden – eller bare en PowerPoint med jetlag?

Ifølge Henrik Ørholst handler strategi ikke kun om, hvad man vil, men hvornår man gør det. Timing er en undervurderet, men afgørende del af strategisk ledelse.

INSPIRATION

Fremtidens emballagedesign – en nøgle til forbrugernes kærlighed…

Helle Dollerup Lyngaa Wegeberg giver et indblik i de vigtigste trends for 2026+, og hvordan især forbruger-adfærd kommer til at forme fremtidens emballage.

Køkkenet nu og i fremtiden

Louise Byg Kongsholm og Mads Arlien-Søborg retter blikket mod køkkenet, som ikke længere kun er et funktionelt arbejdsrum, men et socialt samlingspunkt.

Læs artiklerne herBliv abonnent og få adgang

2025

Kommende udgivelser

Her ser du de seneste udgivelser af TID & tendenser. Klik på en udgave for at læse den. Dette kræver, at du har et abonnement og således kan logge ind. Læs mere om muligheden for et abonnement her.

Nr. 1 – 2025
Udgives 07.03.25

Nr. 2 – 2025
Udgives 28.03.25

Retail Mega Mag

Nr. 3 – 2025
Udgives 13.06.25

Nr. 4 – 2025
Udgives 12.09.25

Nr. 5 – 2025
Udgives 03.11.25

Digital rapport

Nr. 6 – 2025
Udgives 01.12.25

Privacy Preference Center