Nyeste udgave af TID & tendenser

Det fysiske tidsskrift TID & tendenser udkommer 4 gange årligt og du kan her læse indholdsfortegnelsen for den nyeste udgave af TID & tendenser. Hver udgave indeholder ca. 10 artikler om relevante trends. Alle disse artikler kan du selvfølgelig også læses online, som en del af dit abonnement.

Køb abonnement og få adgang til alle fordelene

Bestil abonnement

TID & tendenser no 4 2016

14 Hvornår har du sidst kedet dig?
Louise Byg Kongsholm dykker ned i kedsomheden, som bliver set som en kilde til nærvær, kreativitet og nye påfund.

TEMA: DEN DIGITALE TIDSÅND

20 Den næste digitale bølge
Anne Skare Nielsen tegner et billede af den næste digitale bølge, som kommer til at rulle ind over os. Den handler primært om én ting: Mindre bøvl.

30 Hvordan bruger vi sociale medier i fremtiden?
Er det udviklingen på medierne, som påvirker vores adfærd, eller er det vores adfærd, som påvirker medierne? Det kigger Camilla Hartmann nærmere på.

38 ”Det var noget helt andet, vi havde forventet os”
Martin Michael Frederiksen har udarbejdet den ægte og uforfalskede liste over nye it-ord, dermangler i ordbogen.

46 Autenticiteten genbesøgt
Begrebet autenticitet lever stadig, sælger stadig og animerer os stadig. Eva Agnete Selsing belyser, om det i virkeligheden handler om noget grundlæggende i os mennesker?

TEMA: FREMTIDEN FOR BRYLLUPPER

54 Ægte – eller ikke at ægte?
Hvad bruger vi egentlig bryllupper til i et samfund, hvor vi slet ikke behøver at gifte os? Anna Mejlhede kommer med sit bud.

64 How to marry a millennial
Jill Hawkins sætter fokus på sammensmeltningen af nye og gamle bryllupstraditioner i det 21. århundrede og giver sit bud på, hvad fremtidens bryllupper byder på.

74 New nuptials
WGSN har udarbejdet en rapport om udviklingen inden for bryllupper, der viser, at mange millennials har nye prioriteringer, når det kommer til vielser.

80 pej explorer
I en verden med uendelige mængder af inspiration guider pej explorer dig i den rigtige retning. Marianne Trier Josefsen giver overblikket over de nyeste trends.

92 pej trend AW 17/18: En konstruktiv fremtid
Pernille Kirstine Møller præsenterer trend-temaerne til sæsonen AW 17/18, hvor der er behov for en ny og mere konstruktiv tilgang til tilværelsen, design og kommunikation.

102 Brands med en mission
En ny generation af brands vender ifølge Camilla Birch op og ned på de gamle spilleregler for god branding og introducerer nye konkurrenceparametre i kampen om kundernes velvilje.

110 Lad emballagen understøtte helhedsoplevelsen af dit brand
Marianne Trier Josefsen ser nærmere på den helt rigtige indpakning, som skaber en stærk sansebåret helhedsoplevelse af et brand og merværdi for forbrugeren.

118 Det taktile bånd
Følelser er ofte knyttet til sanseoplevelser. Kristine Harper kaster lys over den givende eller nærende æstetiske oplevelse.

Læs TID & tendenser no 4 2016 online
(Kræver abonnement)

TID & tendenser no 3 2016

14 Tryghed – gammelt guld på nye flasker
Anna Mejlhede belyser begrebet tryghed, som er et af de helt essentielle elementer, der skal til, for at vores liv kan folde sig ud.

22 Konstruktiv designrevolution
Poul Erik Jakobsen ser nærmere på konstruktivisme som den nye design- og livsstilsepoke. Fra ”Jeg vil ikke nøjes” over fokus på substans til en ny epoke, hvor etik, æstetik, praktik og nydelse forenes.

28 Gåsen og dens gyldne æg
Ifølge Lars Tvede bør vi hylde spontanitet, frivillighed, decentralisering og åbne netværk, hvorfor vi omvendt skal minimere metodestyring, tvang, centralisering og protektionisme.

38 Gentænk din virksomhed gennem kultur
Marianne Trier Josefsen kigger nærmere på potentialet i at lade kultur og erhvervslivet tale sammen, som måske kan blive den nye form for CSR.

TEMA: INNOVATIONSKRAFT

48 Sådan (for)bliver du innovativ
Succesfulde mennesker bliver ofte spurgt: “Hvad er hemmeligheden bag din succes?” Soulaima Gourani kortlægger nogle af de særheder og hemmeligheder, som disse mennesker har tilfælles.

56 Hvorfor idéer både er magiske og værdiløse på samme tid
Hvordan kommer folk på de fantastiske idéer, som ændrer deres liv og ofte også verden? Jonathan Løw præsenterer fem simple måder, hvorpå du også kan få en livsændrende idé.

64 Space 10 – et globalt innovationslab
Sara Ingemann ser nærmere på det eksperimenterende innovationslab, som huser et globalt community af designere, kunstnere og maker-bevægelses-specialister.

72 Sig det enkelt!
Du skal forholde dig til en svimlende mængde kommunikation hver eneste dag. Anne Glad sætter fokus på vigtigheden i at kommunikere enkelt i en kompleks verden.

78 Forbrugsmæssig mindfulness – tal til din LOHAS-forbruger
LOHAS er blevet en betydelig driver for forbrug i den vestlige verden, og derfor er der ifølge Mette Skovgaard Frich masser af forretnings-potentiale i dette kundesegment.

TEMA: FREMTIDENS DETAILHANDEL

86 Cross Channel version 2.0
Detailhandlen har de seneste år måttet omstille sig hurtigere end nogensinde før. Louise Byg Kongsholm og Martin Michael Frederiksen giver værdifuld indsigt i disciplinen cross channel.

96 Pop-up-paradigmet
Midlertidige butikker er blevet en permanent trend. Mette Skovgaard Frich kaster lys over det dynamiske format, der byder på et utal af spændende muligheder.

112 Vilde butikker i Tokyo
Cathrine Gro Frederiksen har besøgt Tokyo, som er førende, når det gælder retaildesign og oplevelsesbaseret shopping.

120 Back to nature med native cooking
Laura Sofie Toftdahl belyser en gastronomisk trend, som, i en tid fyldt med teknologi, har fokus på essensen i at tilberede mad med lokale råvarer og smagsgivere fundet direkte i naturen.

Læs TID & tendenser no 3 2016 online
(Kræver abonnement)

TID & tendenser no 2 2016

Tema: DIGITALISERING

12 Den digitale børnefamilie under luppen
Anne Glad sætter fokus på, hvad den digitale ‘disruption’ har betydet for danske familier forbrug, værdier, livsstil og samvær.

22 Når Facebook korrumperer verden
Facebook burde være en gave for et repræsentativt demokrati, men ifølge Johannes Andersen er demokratiske idealer ikke en del af mediets dna.

30 Få loyale kunder med en virksomhedsblog
Overraskende få virksomheder er klar over, hvor værdifuldt et redskab en virksomhedsblog kan være for deres succes. Bloggeren Thomas Stege Bojer giver gode råd.

36 Nichemagasiner – et nyt statussymbol på sofabordet
Midt i digitaliseringen vinder et nye printmedie frem. Mette Rabølle Sørensen kigger nærmere på nichemagasiner, der i lige så høj grad skal ses på, som læses i.

Tema: KUNDEOPLEVELSER

44 Sansespil – hvordan smager, dufter og føles dit brand?
Som fysisk forretning har man mulighed for at inddrage sanserne og påvirke købsbeslutningen. Marianne Trier Josefsen belyser sanselige oplevelser i indretning.

50 Skab shopper-selvsikkerhed
Få greb til at klæde dine kunder på til at tage kvalificerede beslutninger af Mette Skovgaard Frich, så de kan blive betroede shopping-allierede.

58 Top 10 unmissable stores
Retaileksperten Matthew Brown præsenterer 10 spændende butikker på verdensplan, som enhver detailhandler bør holde øje med.

70 Antropologi som drivkraft for innovation
Nicolai Mendgaard-Larsen anbefaler, at man finder sin indre antropolog frem for at afdække kundernes behov i stedet for at forretningsudvikle som alle konkurrenterne.

78 Design thinking = Bedre performance
Tom Elert stiller skarpt på design thinking, som udnytter designeres viden, fornemmelser og metoder til at møde forbrugernes behov.

84 Food & Fashion – reinforcing a lifestyle message
WGSN har udarbejdet en rapport med fokus på, hvordan modebrands bruger fødevarer til at styrke budskabet over for forbrugerne.

92 The future of 3D printing
Den teknologiske revolution har påvirket mange brancher. Darryl S. Warren retter blikket mod fremtiden for 3D-print.

98 pej trend SS 17: Rum til det gode liv
Pernille Kirstine Møller beskriver trendtemaerne til sæsonen forår og sommer 2017, hvor der er fokus på ‘det gode liv’.

110 pej explorer – en verden af inspiration
Susanne Juhl og Pernille Kirstine Møller præsenterer værktøjet pej explorer, som hjælper dig med at navigere i en verden med uendelige mængder af viden og inspiration.

120 Trendsociologi – værdiskabelse i din virksomhed
Virksomheder bør fokusere på at imødekomme nye trends for at optimere mulighederne for vækst, mener Mette Højdam Frandsen og Louise Byg Kongsholm.

128 TendensEssens

Læs TID & tendenser no 2 2016 online
(Kræver abonnement)

TID & tendenser no 1 2016

Tema: Strategi

12 Er godt strategiarbejde guld værd?
Oplever I som virksomhed ofte, at dagligdagens udfordringer overskygger langsigtet tænkning? Mikael Vest giver en række tips og anbefalinger til at arbejde målrettet med strategi.

22 Verdens mest innovative virksomheder de seneste 10 år
I disse år er det ikke den største fisk, der spiser de små, men den hurtigste fisk, der spiser de langsomme. Soulaima Gourani stiller skarpt på succesfulde virksomheder.

30 Deleøkonomi
Forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen kigger nærmere på, om deleøkonomien er en storm i et glas vand eller en trend, der vil vokse og ændre samfundet.

38 A new business model emerges
Den teknologiske infrastruktur har åbnet op for nye forretningskoncepter i blandt andet modebranchen. Darryl S. Warren retter blikket mod nogle af pionererne.

Tema: Mad

46 De nye ’foodies’ er til bakterier, alternativer og mad på farten
Cathrine Gro Frederiksen giver et billede af de spirende trends, der tegner sig i horisonten, og præsenterer tre trends, som spås en kommerciel fremtid.

56 Farvel til gæstemaden
Hvad er god mad? I en verden, hvor alle har råd til bøf på en flad onsdag, ligger svaret ikke ligefor. Camilla Birch belyser ændringerne i fødevare­industrien og omkring middagsbordet.

66 A new food revolution
Matthew Brown giver en opdatering på de nyeste og skarpeste retailkoncepter inden for fødevareområdet ud fra tre toneangivende trends.

78 Natur i byen
Urban gardening og urban farming har grebet forbrugere og innovatører ved rødderne. Pernille Kirstine Møller belyser nye løsninger på området, som skyder frem over hele verden.

86 Genopdagelse af naturen
Mads Arlien-Søborg og Mathilde Witt Mølholm går på opdagelse i naturen, som vi alle er dybt forankret i, men som det moderne menneske er holdt op med at se som en naturlig del af livet.

94 Den langsommelige skønhed
Ifølge Kristine Harper betragtes det skønne, interessante og tiltrækkende ikke længere som det nye og trendy, men snarere som det ’stille’, ordentlige og simple.

102 Kundeloyalitetsprogrammer – virker de?
Det vrimler efterhånden med loyalitetsklubber, kundeklubber og bonuskort. Per Østergaard Jacobsen stiller spørgsmålstegn ved, om de overhovedet virker?

110 Alphaerne – de små storforbrugere
Generation Alpha kommer som digitalt indfødte til at revolutionere traditionelle forbrugsmønstre. Louise Byg Kongsholm opfordrer til at kaste et blik på (nutidens og) fremtidens forbrugere.

114 Børn – den herskende klasse?
Børn påvirker i stigende grad familiens købsbeslutninger. Søren Vesterby kaster lys over hvorfor, hvor meget og hvornår børnene har indflydelse.

118 Fremtidens bosætning og danskernes boligønsker
Boligen har stor betydning for de fleste danskere både økonomisk og følelsesmæssigt. Ifølge Marianne Levinsen giver oplevelsen af at bo godt høj livskvalitet i hverdagen.

128 TendensEssens

Læs TID & tendenser no 1 2016 online
(Kræver abonnement)

Tidligere udgivelser

Med dit login kan du også se indholdsfortegnelsen af udgivelserne fra de forgående år og læse TID & tendenser der, hvor du er, på din smartphone og tablet.

Nyheder fra TID & tendenser?

Tilmeld dig den ugentlige nyhedsmail og få relevante trends og tendenser direkte i din indbakke.

Klik på linket i mailen vi har sendt til dig for at færdiggøre tilmeldingen. Bemærk at bekræftelses-mailen kan ligge i din spam-folder.